Wednesday, October 10, 2012

Khidmat Nasihat Integrasi Kelapa Sawit dan Gaharu


Penanaman pokok gaharu amat sesuai sebagai tanaman integrasi bersama dengan pokok buah-buahan, kelapa sawit dan getah. Apa yang perlu di awasi ialah dalam proses pembesaran pendedahan kepada cahaya semakin besar semakin perlu terdedah supaya jangan terlindung atau tertutup

Kaedah tanaman Selingan Pokok Gaharu  juga boleh ditanam di bawah pokok-pokok yang lain seperti di ladang kelapa sawit, ladang getah, ladang Kopi, ladang Acacia secara tanaman berselang.

Grup Gaharu WakJai menyediakan perkhidmatan rundingan tanaman integrasi gaharu dengan  kebun sawit. Grup ini juga akan membuat survey untuk menentukan berapa bilangan pokok yang sesuai ditanam di kebun sawit tuan-tuan/puan-puan. Grup Gaharu WakJai akan membuat follow up hasil tanaman bagi mempastikan proses anak benih berjaya hidup sempurna.

Grup Gaharu WakJai akan memberi khidmat nasihat keadaan kebun kelapa sawit yang macam mana sesuai untuk mula ditanam gaharu. Kami juga akan memberi tunjuk ajar cara-cara menanam, cara penjagaan gaharu sehingga umur 3 tahun. Pada kebiasaannya satu ekar kelapa sawit boleh memuatkan 300-400 ekar pokok, walaubagaimanapun ini semua boleh dilakukan setelah melihat tapak.

Khidmat nasihat percuma,  kaedah penjagaan dan kaedah inoculasi kepada peserta-peserta yang membeli benih atau yang memberi vaksin inoculasi daripada Grup Gaharu WakJai.

Hubungi : ppmshah(@)gmail.com atau 

saifuddin.mn(@)gmail

No Tel : 019-2207789 (Mbah Mento) atau 


012-3542554 (Wak Soif)




No comments:

Post a Comment