Tuesday, October 9, 2012

Kepakaran Inokulan (inoculation) WakJai


Inoculation adalah satu proses yang melibatkan kerja terancang menebuk lubang pada batang pokok gaharu.

Penebukan lubang perlu dijalankan dengan teliti dengan mengambil kira diameter pokok yang akan di inokulasi. Kemudian mikroorganisma yang akan menyakitkan pokok gaharu akan di masukkan ke dalam tebukan tadi. Pokok akan mengalami serangan dari mikroorganisma dan perlu mempertahankan diri.

Tanpa organ seperti haiwan, pokok mempertahankan dirinya dengan mengeluarkan resin sebagai sistem mempertahankan dirinya. Dengan cara ini resin akan terbentuk secara teratur di setiap tebukan lubang sepanjang batang dan dahan pokok. Beberapa jenis mikroorganisma boleh digunakan sebagai bahan asas inokulasi. 

Salah satu spesis yang popular adalah daripada keluarga Fusarium. 
Dengan menggunakan teknologi inokulasi ini lazimnya teras yang terhasil adalah diantara 1kg sehingga 3 kg teras/pokok dan tempoh matang adalah 2 tahun.

selepas 6 bulan inokulasi, sekeliling lubang ubah jadi warna hitam pekat. Ini adalah pokok gaharu subintegra yang ditanam secara ladang di Malaysia. Pokok sudah berusia 5 tahun dibuat inokulasi. bau gaharunya wangi tetapi keras, menusuk hidung. subintegra boleh menghasilkan resin gaharu yang banyak dan harga jualannya juga tinggi kerana mendapat permintaan tinggi.

Team Gaharu WakJai menyediakan jualan ubat inculation dan perkhidmatan membuat inculation. Penggunaan ubat inculation boleh digunakan pada pokok gaharu berusia 3 tahun atau ukur lilit secekak tangan.

Nama Ubat Inculation : RM3 (Red Moonstone 3rd Formula)
Harga seliter : RM160 (Termasuk upah) untuk pokok antara 3 -5 tahun.
** Pokok lebih besar memerlukan ubat yang lebih banyak.

Injection : 3 lubang maksimum (setiap 3 kali)

Hubungi : ppmshah(@)gmail.com atau saifuddin.mn(@)gmail

No Tel : 019-2207789 (Mbah Mento) atau
012-3542554 (Wak Soif)





1 comment:

  1. Assalamu alaikum! Sy punya kebun Gaharu di jln Poros Bontang-Samarinda- Kalimantan Timur-Indonesia, ada 200 phn lbh, Jns a. malcs, umur 8-9 thn, sy cari investor) untuk kerjasama: 1. Inokulasi Ghr yg sdh ada, dan Inokulasi kayu Gaharu punya org lain, 2. anakan Gaharu ( ribuan tumbuh dibawah phn Gaharu untuk dijadikan bibit, 3. Pengembangan budidaya Gaharu, no. sy 081346261599
    Tempat : sy siapkan di Bontang- Kalimantan Timur

    ReplyDelete